Thursday, November 13, 2008

BPP extends gratitude to media

Birtamod, November 13: Bhutan Peoples' Party (BPP), issuing a press statement today, extended gratitude to various human rights bodies and media organizations for putting pressure on the Bhutanese government to release its general secretary Dhan Kumar Rai.

"The party is much thankful to all those who supported for Rai's release ", said the statement.Bhutan News Service did several stories on the condition of Rai before his release, and also reported his release making a direct contact with him. This is for the first time that a political party in exile has appreciated the efforts of the Bhutanese media. Bhutan News Service

Wednesday, November 12, 2008

BNS editor attends AFPF-supported multimedia training

Kathmandu, November 10: Representing exiled Bhutanese journalists, Editor of Bhutan News Service, T. P. Mishra participated in a half-day-long Multimedia Training Workshop held yesterday in the capital city of Nepal, Kathmandu.

Supported by the United States-based Alfred Friendly Press Fellowships (AFPF), the training was facilitated by Deepak Adhikari, a senior reporter in Kantipur Publications and one of the AFPF Fellows in 2008. Surendra Phuyal and Ghanashyam Ojha, AFPF Fellows in 2003 and 2006 respectively, also shared their experiences during the training sessions.

An estimated 48 mainstream journalists in Nepal including few students of journalism and mass communication faculty, among others attended the training.

Bhutanese journalists in exile in Nepal have rare chances to attend such trainings despite their willingness.

Bhutan gets its first daily newspaper

Thimphu, October 31: Bhutan on the day of Hindu’s second largest festival Bhaitika got its first daiy newspaper named Bhutan Today. Buddhists monks were invited to pray for its success on the occassion of its lunch on Thursday.

The first daily, an eight-page morning paper, is priced at Nu 5.

Monks chanted prayers and rang bells and drums were banged as the newspaper's first copies rolled off the presses at an auspicious hour chosen by astrologers.

Until Thursday, Bhutan had three bi-weekly newspapers – Kuensel, Bhutan Times and Bhutan Observer. The first is controlled by the governmetn while other two are privately owned.

It if feared whether the paper will be able to survive at a time bi-weeklies have fierce competition for the small advertising revenue. Practically, no private advertisers exist in the country and all revenue for the newspapers must come form government ads.

In its first editorial, the dialy complained of unfair competition and said other papers asked the Ministry of Information and Communications to deny a license to operate the daily.

But Tenzin Dorji, the newspaper's 32-year-old managing director, expressed hope that they would be able to overcaome all difficulties. He claimed the paper will have a print run of 18,000 copies while readership at national level is as low as 13,000.

The daily comes in English but plans to bring its national language edition soon, as law demands so.

The dialy will find it hard for delivering copies to all parts of country where exist few passable roads. The hawkers will have to carry it to far-flung districts on foot and on horseback. Bhutan News Service

BNS organizes journalism training

Bhutan News Service (BNS) organized a Motivation Journalism Training in Beldangi-I camp Monday.
Over two dozen journalists in exile participated the training, facilitated by Bhakta Ghimire,Ichha Poudyel, T.P Mishra and Devi Charan Pokhrel.
Gopal Gadtaula, a local journalist from Jhapa, also shared his exciting experiences on reporting with the participants.